09366150957
02126750092
02126750365

درباره آپشن - وب سایت آپشن خودرو

پاور ویندوز و سانروف چیست ؟

ببنيد پاور يك مجموعه رله با يك پردازشگر هست،كه شما برق رو به رله ها ميديد .پاور يك مدار تحريك داره وقتي سيم تحريك رو بهش پالس بديد
مدار تحريك فرمان ارسال برق به سر رله ها رو ميده و تازماني كه پردازشگر تشخيص نداده كه بنا به دلايلي ( مثل اضافه بار كه ناشي از ماندن دست بين شيشه و يا به انتها رسيدن شيشه ) برق سر رله ها قطع و مانع از آسیب جدی به مدار برق خودرو میشه.

 

 

چراغ های روشنایی در روز یا Day light چیست

 

شاید برای خیلی از شما سوال پیش آمده باشد كه چرا بعضی از خودروهای جدید مجهز به نوعی از چراغها به نام چراغهای روشنایی در روز هستند و شركتهای مختلف در معرفی و رونمایی از خودروهایشان تاكید زیادی دارند كه خودرو مجهز به این نوع تكنولوژی باشد البته استفاده از این چراغها از سال های قبل در كشورهایی همچون آمریكا،آلمان و انگلیس مورد استفاده قرار میگرفت.

در كشوری همچون آمریكا كه یكی از بازارهای بزرگ خودرو جهان به شمار میرود و قوانین سفت و سختی برای عبور و مرور خودروها دارد امتیازهای خوبی به خودروهایی كه از این نوع چراغها استفاده میكنند میدهد مثلا اگر خودرویی از این نوع چراغها یا از سیستمی استفاده كند كه به محض روشن شدن خودرو چراغهای نور پایین و یا چراغهای مخصوصی كه برای استفاده در روز هستند را روشن كند هزینه بیمه كمتری را دریافت میکند. حتما به خودتان می گوید روشن بودن چراغ خودرو در روز چه فایده ای دارد؟ در جواب این سوال بهتر است بدانید كه استفاده كردن از این چراغهادر روز برای جلب توجه عابران پیاده و یا راننده های عبوری می باشد نه خود راننده خودرو !! اگر به این مسئله توجه كنیم متوجه اهمیت این چراغها میشویم. اگر در خیابانهای شهر به ماشین های كه از این نوع چراغها استفاده میكنند توجه كرده باشید حتما متوجه شدید كه چگونه توجه شما را به خود جلب میكنند و این همان چیزی است كه طراح های این نوع چراغها دنبالش هستند یعنی جلب توجه عابر پیاده و راننده های دیگر به خودروی در حال عبور و رعایت كردن مسائل ایمنی و فاصله با خودروی مورد نظر. البته روشن بودن اجباری چراغها از ده های قبل در كشورهایی همچون سوئد اجرا می گردیده است و علت آن مه آلود بودن بیشتر مناطق این كشور ها در بیشتر روزهای سال میباشد البته در این كشورها كه در سال های قبل از چراغهای LED استفاده نمی گردید چراغهای جلو به محض روشن شدن خودرو به صورت خودكار روشن میشد. تحقیقات نشان داده است كه استفاده از چراغهای روشنایی در روز میتواند تصادفهایی كه به علت عدم توجه راننده ها به خودروهای عبوری میباشد را تا حد زیادی كاهش دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کروز کنترل چیست؟

این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جاده‌ها، بزرگراه‌ها، یا اتوبان‌هاست. به‌طور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعال‌سازیکروز کنترل به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

اساس این ابزار به‌گونه‌ای است که خودرو به‌صورت اتوماتیک می‌تواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال می‌کنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد تا بی آن‌که نیازی به فشردن پدال‌های ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد.

لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج می‌شود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل می‌توان آن‌را در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعت‌های زیر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها، و جاده‌های کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. هم‌چنین یادآوری می‌شود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جاده‌ها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمی‌شود.

اجزای سیستم کروز کنترل:
سیستم كروز كنترل از سه قسمت اصلی تشكیل شده است:

  1. واحد كنترل الكترونیكی (ECU):
    در واقع قلب سیستم را تشكیل می‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنال‌های خروجی مناسب را ایجاد می‌كند.
  2. واحد فرمان (Command Module):
    به راننده این امكان را می‌دهد كه فرمان‌های لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا كاهش سرعت و … را به سیستم وارد كند.
  3. عملگر (Actuator):
    به‌عنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را كنترل می‌كند.

چگونگی كار با سیستم كروز كنترل:
شاید دکمه‌های Set/Accel،Resume ،On/Off و Decelerate/Coast را روی ابزار کروز کنترل دیده باشید. محل قرارگیری این دکمه‌ها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت است.

به‌طور مثال، در برخی خودروهای آمریکایی، دکمه‌های کروز کنترل بر روی فرمان و در برخی دیگر، بر روی دسته راهنما، دسته برف پاک‌کن، و یا به شکل دسته جداگانه‌ای پشت فرمان، زیر دسته راهنما، یا برف پاک‌کن قرار دارند. اکنون باید دید که هر یک از این دکمه‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

دکمه On/Off:
از آن‌جاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به‌طور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعال‌سازی آن استفاده می‌شود.

دکمه Set/Accel:
پس از فعال‌سازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. از دکمهAccelکه مخفف Accelerate و به معنای افزایش سرعت خودرو می‌باشد، برای افزایش سرعت خودرو به میزان یک کیلومتربرساعت در هر بار فشار دادن، استفاده می‌شود. پس از افزایش سرعت از این طریق، این سرعت به عنوان سرعت ثابت خودرو در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت ثابت قبلی می‌شود.

دکمه Resume:
از این دکمه زمانی استفاده می‌کنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال می‌خواهیم آن‌را مجدداً فعال کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، کروز کنترل در حین فشار دادن پدال‌های ترمز (در خودروهای دنده اتوماتیک) یا کلاچ (در خودروهای دنده دستی) از مدار خارج می‌شود. با استفاده از این دکمه می‌توان سرعت ثابت قبلی را از حافظه فراخوانی و فعال کرد.

دکمه Decelerate/Coast:
این دکمه در واقع نقش معکوس دکمهAccelرا ایفا می‌کند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه می‌توان سرعت خودرو را کاهش داد و آن‌را ثابت کرد.

دکمه Cancel:
برخی شرکت‌های خودروسازی به‌منظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفته‌اند. اما از آن‌جاکه با فشار دادن ترمز نیز می‌توان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمی‌بینید.

مکانیسم فعال‌سازی کروز کنترل:
کروز کنترل در واقع با تنظیم دریچه گاز خودرو، سرعت خودرو را کنترل می‌کند. در خودروهای مجهز به سیستم کروز کنترل، به محض این‌که این سیستم فعال می‌شود، کنترل دریچه گاز از پدال گاز به این ابزار منتقل می‌شود و باز و بسته شدن دریچه گاز، تحت کنترل این ابزار در می‌آید.
مکانیسم فعال‌سازی ابزار کروز کنترل دو نوع است:

  1. فعال‌سازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum):
    فعال سازی از طریق مکانیسم نوع وکیوم شباهت بسیار زیادی به عملکرد بوستر ترمز دارد و مانند پدال گاز، با سیم به دریچه گاز وصل می‌شود.
  2. فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical): 
    فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی نیز شباهت زیادی به سیستم استپر (Stepper) موتور دارد و دریچه گاز خودرو را به‌طور الکتریکی کنترل می‌کند.

کروز کنترل هوشمند:

نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند. با این تفاوت که این سیستم از آن‌جاکه مجهز به حسگرهای خاصی می‌باشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد. این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گران‌قیمت نصب شده است.

با توجه به این‌که کروز کنترل هوشمند در حقیقت چیزی فراتر از یک ثابت نگهدارنده سرعت است، با خیال راحت می‌توان سرعت خودرو را در حین رانندگی در بزرگراه‌ها تنظیم کرد و به رانندگی ادامه داد. همان‌طورکه اشاره شد، در این سیستم، از حسگرهای خاصی استفاده شده است که نسبت به هر نوع مانع یا خودرو جلویی حساس هستند و وجود آن‌ها را در مسیر تشخیص می‌دهند. بنابراین همان‌طورکه گفته شد، این سیستم در چنین شرایطی سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و با عبور از مانع، مجدداً به سرعتی که راننده از قبل تنظیم کرده بود، باز می‌گردد.


 

#سيستم زنون (HID) چيست:

‏#HID مخفف تخليه شدت زياد است و به نوعى تكنولوژى
روشنا يى گفته ميشود كه به يك شارژ الكتريكى وابسته است.
اين شارژ الكتريكى گاز زنون (xenon) را در يك لامپ مهر وموم
شده شبيه به پديده طبيعى رعد و برق در آسمان مشتعل مينمايد.
روشنايى HID به روشنا يى گاز زنون كه گاز داخل لامپ ناميده
ميشود نيز گفته ميشود…

#تكنولوژى HID در برابر هالوژن:
روشنايى HId با توجه به آنكه ارتعاشات جاده ميتواند باعث
صدمه به رشته هالوژن (فيلامان) شود، رسايى نور را تا ١٠ برابر
بهبود ميبخشد، سيستم روشنايى HID نورى آبى-سفيد توليد
ميكند كه ايمن تر است، به دليل اينكه به نور طبيعى روز شباهت
بيشترى دارد، درجه حرارت رنگ HID كه داراى ۵۰۰۰K است در
مقايسه با ۲۳۰۰۰K هالوژن بيشتر است، خروجى نور از يك
لامپ زنون ۳۵ وات ۳۰۰ درصد بيشتر از يك لامپ هالوژن ۵۵ وات
است. سيستم زنون يا همان HID توان كمترى از سيستم الكتريكى
وسيله نقليه مصرف ميكند و در حين كار گرماى كمتري توليد ميكند.

#مزاياى HID يا همان سيستم زنون:
>افزايش بيش از سه برابر روشنايى جاده و افزايش راحتى و كاهش خستگى چشم حين رانندگيدر شب
> توليد نور آبى-سفيد كه ايمن تر است به دليل اينكه به روشنايى طبيعى روز شباهت بيشترى دارد
> دوام وعمر مفيد ده برابر بيشتر وعدم نياز به جايگزينى مجدد براى وسيله نقليه
> ٣٥ درصد مصرف برق كمتر كه نتيجه آن توليد بسيار كمتر گرما در حين كار وافزايش كارآيى بيشتر سيستم برق خودرو است

#درجا حرارت رنگ:
درجه حرارت رنگ مقياسى از درجه كلوين (K) است كه رنگ منبع نور را نشان ميدهد، يك تصور غلط
وجود دارد كه درجه حرارت رنگ نشان دهنده روشنايى لامپ HID ميباشد. حقيقت آن است كه
درجه حرارت رنگ بالاتر خروجى نور كمتر در لامپ HID را نتيجه ميدهد.
>در هر صورت لامپ زنون بسيار نورانى تر از هالوژن است حتى لامپ ۳۵ وات ۱۲۰۰۰K
خرجى نور بيش از ۲۷۰۰lm دارد كه ٣٠٠ درصد روشنتر ونورانيتر از لامپ هالوژن ۵۵ وات
با ۷۰۰lm است.

#خصوصيات بارز:
//ايمنى
بر اثر برخورد با حاب هاى كوچك هوا نميتركد. در صورت بروز حادثه جريان ياب در استارتر
جريان برق را قطع خواهد كرد به طورى كه ايمنى به طوركامل حفظ ميشود.
//عمر طولانى
عمر مفيد آن ٣٠٠٠ ساعت است وبسيار بيشتر از زمانى است كه خودرو در شب كار ميكند.
//صرفه جويى
بار سيستم برق خودروتا ٤٠ درصد سبك ميشود زيرا نيازي به جريان بيش از ٣٥ وات ندارد.
//افزايش درخشندگى
لامپ زنون يا همان HID سه برابر بيشتر از لامپ هالوژن معمولى درخشندگى دارد.